Pernah tak rasa situation bila kita plan nak benda tu jadi macam ni tapi dia jadi macam tu???
Contohnya, bila korang belajar kononya satu hari nanti nak kerja sebagai CEO tapi at last korang jadi VP je. Biasa kan kita dengar. Itulah yang dikatakan rezeki dan takdir yang telah ditentukan. Mungkin ada hikmah disebaliknya. YES!!!exactly rite!! Take the positive way cara paling selamat.Actually aku pun mengalami keadaan yang sama di mana kehendak hati dan ape yang aku fikir selama ni jauh tersasar. Tapi siapa la kita kan nak rancang sejauh tu. Sekarang ni aku tengah setting kepala dan hati aku ni untuk mencintai ape yang aku tengah buat. Aku suka ape yang buat sekarang ni. Dalam kata lain,cuba berfikir in another side. POSITIVE!! Yelah,tak salah kan kalau kita mencuba bidang lain dapada ape yang kita minat. Lebih mencabar la jugak sebab nak belajar untuk mencitai tu bukan senang kan?? Da rezeki kita sampai disini je. Terima dan redha. Aku yang gambar background hitam itu. LOVE WHAT YOU DO..:)
Semalam aku ade join event kt MIMOS. Talk ni by En.Nizam from IIM. Sangat menyayat hati dan terkesan sangat-sangat. Ni antara ape yang aku ingat ape yang die sampaikan semalam.
Akal dan hati tak selalunya bertindak seiring. Berfikir dan mengikut kehendak perasaan kadang-kadang tak memberi kita kepuasan seperti yang kita fikirkan dan hendakkan. Bila terjadinya perselisihan antara apa yang kita fikirkan dan ape yang kita rasakan itu, berilah sedikit ruang untuk takdir yang telah ditentukan itu bertindak untuk kita. Tak siapa pun tahu takdir yang telah ditentukan untuk kita. Sekurang-kurangnya kita tahu Allah tu lebih tahu daripada ape yang kita tahu. Dia lebih tahu ape yang terbaik untuk kita. Kita da berusaha, kita dah bertindak, kita da merasa pahit jerihnya, then berserah...
The best word from him is berilah sedikit ruang untuk takdir kita. Jangan biarkan akal dan hati menguasai diri kita sampai kita lupa untuk kembali kepada yang asasnya, semuanya jadi ade hikmahnya dan sememangnye telah ditentukan untuk kita.
salam integriti salam inovatif and salam 1 Malaysia!!:)


No comments:
Post a Comment