Penggunaan bahasa yang sopan,lemah lembut dan xmengguriskan hati sangat-sangat dititik beratkan sebaik sahaja kita membuka mulut untuk bercakap. Xkisah la bukak mulut ke mesej ke ape ke,at that moment seharusnya kita tahu tahap sensitiviti orang yang akan kita bersembang tu. Directly or indirectly..secara terang lagi nyata or sekadar kiasan atau hiasan kata semata-mata atau dengan kata mudah adalah perli. Mungkin xkan ade siapa pun perasan bila bercakap kan. Bila kita cakap ikut sesuki hati kita je,of course la ade yg terasa.. Benda tu la yang perlu kita elakkan. Yela,,bukan senang kan nak jaga hati orang.. Lagipun bahasa tu melambangkan jati diri dan juga personaliti kita.. So,why not kawal dan jaga kata-kata kita. Xkesah la awak dari negeri mana pun,negeri cakap kasar ke bahasa kasar ke kurang paham ke mesej xsampai ke,whatever sekalipun,kasi pikir dulu la bila nak cakap tu.. Jgn main sebat dan redah je... And the most important is,at least say sorry la bila kita tahu kita dah mengecilkan dan menyakitkan hati dan perasaan orang. Sudah memadai.......
Sesiapa..sorry la ye kalau ade buat korang terasa hati.
Till here!! Bahasa melambangkan bangsa!!

No comments:
Post a Comment